Vijf aandachtspunten bij het aanschaffen van een adressenbestand

Vijf aandachtspunten bij het aanschaffen van een adressenbestand

donderdag 27 juni 2019

De keuze is gemaakt: jullie gaan een direct mail (DM) versturen om potentiële klanten kennis te laten maken met uw bedrijf of nieuwe product, maar er ontbreekt nog één essentieel onderdeel: het adressenbestand met daarin de adressen van uw doelgroep! Waar gaat u deze adressen vandaan halen? Eén keer zoeken op Google en u ziet dat er vele aanbieders zijn (zo ook Vogelaar). Maar het aanschaffen van een adressenbestand blijkt toch knap lastig. Waar moet u aan denken bij het aanschaffen? Wij zetten enkele aandachtspunten voor u op een rij. En neem ze serieus: een goed adressenbestand maakt het verschil voor de resultaten van uw campagne!

Wist u dat? Wij spreken bewust niet over het kopen van een adressenbestand. Het overgrote deel van de adresbestanden wordt namelijk gehuurd. Dit bestand mag eenmalig gebruikt worden voor een mailing. U wordt enkel eigenaar van de adressen van de mensen die op uw mailing reageren, omdat zij dan uw klant zijn geworden. Over de rest van de adressen wordt u dus nooit eigenaar. U krijgt de aangeschafte adressen in bruikleen.

Wie wilt u bereiken?
De eerste stap is bedenken wie u wilt bereiken. Hier heeft u waarschijnlijk al even over nagedacht, maar wees zo specifiek mogelijk! Hoe groter het adressenbestand, hoe duurder hij wordt en misschien nog wel belangrijker: hoe meer adressen buiten uw doelgroep, hoe lager de respons! Hulp nodig? Een goede adresleverancier kan u adviseren over de juiste doelgroep(en) of komt met ideeën waar u zelf niet aan dacht.

Welke gegevens heeft u nodig?
Waarvoor en hoe gaat u het adressenbestand gebruiken? We hebben het al gehad over wie u wilt bereiken, maar u kunt de mailing zelf ook op vele verschillende manieren insteken. Zo kunt u één versie van uw direct mail maken en deze naar X verschillende adressen versturen, maar u kunt ook verschillende versies maken voor verschillende groepen klanten (segmenteren naar grootte, regio, interesse o.i.d.) of hem zelfs voor iedere ontvanger uniek maken door de DM te personaliseren.

Zo wordt hij nog relevanter voor de ontvanger en voelt hij/ zij zich meer aangesproken. Hiervoor heeft u echter wel meer gegevens nodig. Huur een databestand dus pas als u precies weet hoe u uw direct mail wil inzetten.

Let op: u mag mensen uit een aangeschaft adressenbestand niet aanspreken met hun (voor)naam. U mag wel gebruiken: ‘Beste heer, mevrouw’, ‘Aan de bewoners van dit adres’. Ook mag u segmenteren op algemene kenmerken.

Laat degene die de campagne heeft bedacht het adressenbestand aanschaffen
Het is erg gemakkelijk om het aanschaffen van een adressenbestand aan een stagiaire of aan helemaal iemand anders binnen de organisatie over te laten, maar u kunt dit beter zelf doen. Of u laat dit iemand doen die nauw betrokken is bij het maken van de campagne en het bepalen van de doelstellingen ervan. Laat u dit een ander doen zonder duidelijke instructies, dan zijn het aantal adressen en de prijs vrijwel altijd leading, maar worden andere, veel relevantere dingen over de daadwerkelijke inhoud van het bestand vaak helemaal niet meegenomen.

Adressenbestand aanschaffen? Verdiep u in de privacywetgeving
Direct marketing (waaronder Direct Mail ook valt) is gebonden aan privacy regels. Zorg er dus voor dat u op de hoogte bent van de regels en houd u hieraan om boetes en imagoschade te voorkomen.

Schaf uw adressenbestand niet te snel aan
In een jaar tijd veranderen een hoop consumenten- maar ook bedrijfsgegevens. Denk aan faillissementen, verhuizingen en wijzigingen in functie. Wacht daarom met het aanschaffen van het adressenbestand tot vlak voor u de direct mail aanbiedt bij de drukker/verwerker ervan. U start dan met de meest up-to-date gegevens.

Contact
Benieuwd wat Vogelaar voor u kan betekenen op dit gebied? Neem contact op met Mark Bonenkamp.

Tel: 030-60 33 514

Mail: mark@vogelaargroep.nl