6 redenen waarom u fulfilment niet (meer) zelf moet doen

6 redenen waarom u fulfilment niet (meer) zelf moet doen

donderdag 4 februari 2021

Eerder schreven wij al over wat fulfilment precies is. Zoals u misschien weet is Fulfilment een uitgebreid en complex proces van orderverwerking. Hoewel u dat helemaal zelf kunt doen, geven wij u in dit artikel juist 6 redenen waarom u uw fulfilment niet (meer) zelf moet doen.

Producten verkopen, daar komt veel bij kijken. Een mooie webshop inclusief betaalsysteem, voorraad aanleggen en beheren, orders verwerken, orders picken, pakketjes maken, het juiste adreslabel erop, alles controleren en dan op tijd verzenden. Soms komt een pakketje retour, dat moet dan teruggezet worden in de voorraad en het geld moet teruggestort worden. Orders verwerken is dus een uitgebreid proces. Dit hele proces van orderverwerking wordt ook wel fulfilment genoemd. Hier vindt u een uitgebreidere uitleg over wat fulfilment precies is.

Dat hele proces van orderverwerking kost dus erg veel tijd en moeite. Zelfs aan één pakketje versturen met uw product erin bent u veel tijd kwijt. Gelukkig hoeft u dit niet allemaal zelf te doen. U kunt uw fulfilment ook door iemand anders laten doen, oftewel uw fulfilment laten uitbesteden of outsourcen. Maar waarom zou u dat doen? Wij geven u 6 redenen waarom het beter is om uw fulfilment niet meer zelf te doen.

Waarom moet u fulfilment niet (meer) zelf doen?

  1. 1. Het hele fulfilment proces is lastig en erg complex. Van voorraadbeheer tot op tijd verzenden met de juiste gegevens, het afhandelen van retouren en de financiën: er komt erg veel bij kijken. Daarnaast zijn er ook andere partijen in het proces betrokken waar afspraken mee gemaakt moeten worden, zoals leveranciers en verzendbedrijven. Dat maakt orderverwerking tot een complex proces met veel lagen.
  2. 2. Voor fulfilment heeft u een uitmuntend voorraadbeheersysteem nodig. Het opzetten hiervan kost geld en tijd. Daarnaast moet u er ook een beetje technisch voor aangelegd zijn. Vervolgens moet u precies bijhouden wat er met de voorraad gebeurt. Van retouren terugboeken tot het verwerken van deelleveringen of naleveringen: dit moet allemaal precies en op tijd gebeuren om voorraadverschillen te voorkomen. U wilt uw klant toch niet teleurstellen omdat u het gewenste product niet meer op voorraad blijkt te hebben?
  3. 3. Het kost erg veel tijd. Zo veel tijd dat u goed moet bedenken of u het hele fulfilmentproces wel zelf kunt doen. Het is namelijk niet alleen verzenden: er komt ook nog nazorg, retouren én klantenservice bij kijken. Heeft u daar wel tijd voor? Ook het pakken, (her)verpakken en verzendklaar maken van producten is een tijdrovende klus.
  4. 4. U heeft veel ruimte nodig voor de opslag van uw producten. De opslag moet ook het juiste klimaat hebben voor uw product. Een vochtige kelder of een garagebox waar het vriest is geen goede plek om uw producten te bewaren. Daarnaast heeft u ook nog genoeg ruimte nodig voor het verzendklaar maken van uw producten én voor de opslag van uw retouren.
  5. 5. U moet op elk moment van de dag orders kunnen verwerken. Anders lopen uw klanten bij u weg. Dus ook ’s avonds, ’s morgens vroeg of in het weekend. En vergeet de vakanties niet, ook dan moet u aan de slag om uw klanten blij te maken.
  6. 6. Hoe meer orders u binnen krijgt hoe ingewikkelder het wordt. Als u elke dag veel orders binnen krijgt is het niet meer zelf bij te houden. Elke order moet u bekijken, pakken, verzendklaar maken, verwerken in uw financiële systeem én in uw voorraadsysteem en vervolgens verzenden. U verliest dan heel gemakkelijk het overzicht met fouten en boze klanten tot gevolg.

Vogelaar Fulfilment Scannen met PDA en verpakken

Wie moet dan uw fulfilment doen?

Fulfilment is dus best lastig. In plaats van zelf te rommelen kunt u het beter overlaten aan een professionele fulfilment partner. Hoewel het misschien spannend klinkt heeft het uitbesteden of outsourcen van fulfilment juist heel veel voordelen. Wat die voordelen precies zijn leest u later op onze blog.

Wij doen al jaren fulfilment voor anderen. Van voorraadbeheer tot order picken en verzendklaar maken: Vogelaar is uw ideale fulfilmentpartner. Ook voor de klantenservice kunt u bij ons terecht. Wat u ook online verkoopt, wij zorgen ervoor dat het in de juiste verpakking en op het juiste moment verzonden wordt.

Bent u benieuwd naar hoe wij te werk gaan of wilt u meer weten over fulfilment in het algemeen? Of wilt u eens sparren over wat wij precies voor u kunnen betekenen of uw wensen bespreken? Neem dan contact op met Mark.

Mark Bonenkamp

Tel: 030-60 33 514

Mail: mark@vogelaargroep.nl