Crossmediaal publiceren? Doen!

Crossmediaal publiceren? Doen!

donderdag 11 januari 2018

Single-, multi- of crossmediaal. Als marketing- of communicatieprofessional heeft u er ongetwijfeld mee te maken en waarschijnlijk ziet u door de bomen het bos niet meer. Wat is precies het verschil tussen deze soorten? En waarom is het verstandig om cross mediaal te communiceren? Wij zetten de voordelen voor u op een rij.

 

Singlemedia, multimediaal en crossmediaal: wat is het verschil?

Bij een singlemedia campagne wordt er slechts één kanaal gebruikt om uw product of dienst te promoten, bijvoorbeeld via uw website of brochure. In het geval van een multimediale campagne worden hier andere kanalen aan toegevoegd, zoals e-mail, social media of direct mail. De verschillende kanalen vertellen een gezamenlijk verhaal, maar vullen elkaar niet aan.

Bij een crossmediale campagne zet u meerdere kanalen in om dezelfde boodschap over te brengen. Groot verschil is dat u bij crossmedia het verhaal optimaliseert voor elk kanaal dat u inzet. Hierdoor vullen de verschillende kanalen elkaar wel aan.

De voordelen van crossmediaal communiceren

Ieder bedrijf profiteert van crossmediale publicatie, dus ook uw bedrijf of merk! Vogelaar legt uit waarom:

1. Crossmediaal communiceren zorgt voor een hoger bereik

Iedere klant heeft zijn eigen voorkeurskanaal. De ene klant leest liever van papier terwijl de andere dat liever digitaal doet.  Door uw boodschap via verschillende kanalen de wereld in te sturen speelt u in op de behoeften van de klant. Daarnaast bereikt u online de mensen die uw bericht offline niet lezen en andersom.

2. U benut de voordelen van ieder kanaal

Ieder kanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen. Door te communiceren via verschillende kanalen worden de voordelen van elk kanaal optimaal benut. Zo roept print en direct mail bijvoorbeeld meer emotie op dan een simpele Instagram post en kunnen mensen een digitale nieuwsbrief juist weer makkelijker delen dan een offline bericht.

Ook kan de boodschap volledig aangepast worden aan de doelgroep van dat medium. Want het publiek van uw LinkedIn netwerk zal (voor een deel) anders zijn dan uw volgers op Facebook.

3. De boodschap blijft beter hangen

Hoe meer contactmomenten u heeft met uw doelgroep, hoe beter de kernboodschap blijft hangen. Bij elk contactmoment vergroot u namelijk de kennis van uw doelgroep over uw merk. Daarmee verandert u ook de houding van de (potentiële) klant, en daarmee ook het gedrag!

4. U maakt mensen nieuwsgierig

Door het verhaal op te bouwen via verschillende mediakanalen en door te linken naar die kanalen, prikkelt u de lezer om ook uw andere kanalen te bezoeken. U maakt ze nieuwsgierig naar uw content en het volledige verhaal. Denk maar aan de simpele slogan ‘de 10e kan het gebeuren’. U bent toch benieuwd wat er dan gaat gebeuren en gaat op zoek naar meer informatie.

5. Het scheelt op den duur tijd én geld

Bij het opstellen van een crossmediale campagne denkt u alvast na over welke kanalen u wilt gebruiken en wat u daar wilt vertellen of laten zien. Dit zorgt ervoor dat u bij het filmen van een commercial/tutorial ook al meteen foto’s laat maken voor een flyer, een brochure en uw website.

Het ontwikkelen van een dergelijke campagne kost vooraf misschien wat meer tijd dan bij een singlemedia campagne, maar het levert ook veel meer op, én voor een langere periode.

Hoe kunt u makkelijk crossmediaal publiceren?

Crossmediaal publiceren heeft dus vele voordelen. Maar hoe kunt u dat nu het eenvoudigste doen? Elk kanaal apart beheren is lastig en gaat veel tijd in zitten. Ook het bijhouden van de reacties en statistieken op elk platform is erg tijdrovend en inefficiënt. U wil tijd overhouden om bezig te zijn met de content en niet met de kanalen zelf.

Gelukkig hebben wij daar een makkelijke oplossing voor. Met onze eCampaigner zijn alle communicatie-uitingen centraal te beheren: van website en e-mail tot en met alle verschillende social media platformen. Met één druk op de knop crossmediaal posten: eenvoudiger wordt het niet!