Handige tips bij het kiezen van een fulfilment partner!

Handige tips bij het kiezen van een fulfilment partner!

dinsdag 21 januari 2020

Hoe maak ik de juiste keuze bij het kiezen van een fulfilmentpartner? Een vraag die op een X moment bij menig webshophouder naar boven komt, namelijk als zijn webshop een succes wordt. Als er meer dan 10 verzendingen per dag verzonden worden, kan het al interessant zijn om met een fulfilmentbedrijf om tafel te gaan zitten.

Maar waar moet ik op letten bij het selecteren van een fulfilment partner? Vogelaar geeft tips.

 

1. Biedt het bedrijf de (verzend)mogelijkheden die u wenst?

Als bedrijf maakt u de keuze om uw fulfilment uit te besteden om meerdere redenen. Eén daarvan is dat een fulfilmentbedrijf vaak meer mogelijkheden biedt op het gebied van verzending, waardoor de service naar uw klant wordt verbeterd. Kijk bij het zoeken naar een fulfilmentpartner dan ook of ze de mogelijkheden bieden die u uw klant wilt bieden. Bekijk de opties op het gebied van bezorging nauwkeurig, zoals de bezorgtijden, de cut- off tijden, de vervoerder, de afhandeling van retouren en afhaalmogelijkheden.

2. Inzicht in de rapportage en communicatie met het bedrijf

Als webshopeigenaar wilt u op de hoogte zijn van uw eigen voorraad. Hoeveel hebben we nog op voorraad? Moeten we al bijbestellen? Op deze manier zorgt u ervoor dat het aantal ‘nee-verkopen’ beperkt wordt. De vraag is of, en vooral in welke vorm, uw fulfilmentaanbieder inzicht biedt in de voorraden. En vooral, of ze aansluiten bij uw wensen. Zo zijn er aanbieders die realtime inzicht bieden in het fulfilmentproces, zodat u op elk moment kan zien wat er op voorraad ligt en hoe het staat met die ene verzending voor mevrouw Jansen. Minder uitgebreid, maar ook minder prijzig is het als u geen realtime inzicht hebt, maar wel een notificatie ontvangt op het moment dat de voorraad van een bepaald product onder een bepaald aantal komt. En een volledige rapportage ontvangt als u er om vraagt.

Ook de dagelijkse communicatie met het fulfilment bedrijf is belangrijk. Krijgt u een vaste contactpersoon die u en uw producten kent? Dat is wel zo prettig als u vragen heeft. 

3. Transparantie in de kostenopbouw 

Is het bedrijf transparant in de kosten die hij aan u doorberekent? Dit is zeer wenselijk. Op deze manier weet u namelijk wat uw kosten zijn en wat het fulfilment bedrijf in rekening brengt als u ze een opdracht geeft. Op deze manier voorkomt u onvoorziene kosten.

4. Contractduur

Voor hoe lang wilt u en voor hoe lang gaat u een samenwerking aan? Bedenk dit goed voordat u met een fulfilment aanbieder in gesprek gaat. Uw webshop wordt namelijk aangesloten op het Warehouse Management Systeem (WMS) van het fulfilmentbedrijf. Soms wordt er ook nog een webportal beschikbaar gesteld. Het inrichten van het WMS en het webportal vraagt behoorlijk wat IT-inspanning. Hierdoor gaan fulfilmentpartners vaak langdurige contracten aan met webshopeigenaren. Begrijpelijk, maar niet altijd in het voordeel van relatief kleine, vaak startende ondernemingen. Vogelaar biedt voor elke onderneming een passende oplossing, dus ook voor de startende en/of kleine ondernemer!

Bent u momenteel op zoek naar een (nieuwe) fulfilmentpartner? Of wilt u meer informatie over de mogelijkheden die Vogelaar biedt? Neem vrijblijvend contact op met Mark. Bellen naar +31 30 60 33 514 mag ook.