Mogelijkheden om offline e-mail opt-ins te verzamelen

Mogelijkheden om offline e-mail opt-ins te verzamelen

woensdag 3 juni 2020

Bij een opt-in geeft de eigenaar van een e-mailadres aantoonbaar toestemming voor het ontvangen van (bepaalde) e-mails van een specifieke organisatie. Hierdoor zijn deze e-mailberichten gewenst. Dit in tegenstelling tot ongewenste berichten (spam).

Als marketeers/ communicatieprofessionals nadenken over manieren om hun opt-in lijst te vergroten, denken ze vooral online en negeren ze vaak offline mogelijkheden. Jammer! Niet alleen omdat er offline veel mogelijkheden zijn, maar het kan ook heel ludiek uitpakken waardoor offline creatief zijn echt de moeite waard is. Wij geven u een aantal mogelijkheden. 

1. The power of Direct Mail
Een goed ontworpen direct mail trekt de aandacht. Helemaal als hij gepersonaliseerd is. Iedereen is benieuwd naar de inhoud van een bericht dat aan hem/haar in het bijzonder is geadresseerd.

Denk verder, naast een aansprekend ontwerp en goed drukwerk, aan het volgende:

  • De boodschap die u wilt uitdragen. Focus u op één duidelijke boodschap, bijvoorbeeld een speciale actie.

  • Voeg een opt-in veld toe, waarmee de ontvanger toestemming geeft om exclusieve aanbiedingen en promoties te ontvangen. Dit kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld middels een kort formuliertje bestaande uit: een opt-in vakje i.c.m. een e-mail invulveld die mensen terug moeten sturen naar een antwoordnummer (=gratis voor de ontvanger).

    Ook kunt u een korte, duidelijke URL die verwijst naar een landing page met daarop een aanmeldformulier communiceren. Beter nog is het gebruiken van een QR-code voor de URL, dat is direct scanbaar en zo worden tikfouten voorkomen.

    En onthoud altijd dat als u wilt dat de ontvanger tot actie overgaat, u het voor hen zo gemakkelijk mogelijk moet maken! Hoe meer handelingen zij uit moeten voeren, bijvoorbeeld hoe meer velden zij in moeten vullen, hoe groter de kans dat ze niet tot de gewenste actie overgaan! Voor een opt-in volstaat een naam en e-mailadres.

2. Controleer uw visitekaartjes
Zijn uw visitekaartjes toe aan vernieuwing? Of zijn de huidige op en moeten er wat worden bijbesteld? Denk dan nog even aan de optie om een dergelijke zin toe te voegen: ‘Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via www……’. Ook het is het toevoegen van een (kleine) QR-code een goed idee!

 

3. Reclameborden op straatniveau
Is uw bedrijf goed te zien vanaf de straat? Gebruik reclameboren op uw gevel om uw bedrijf te promoten én uw marketingdatabase te laten groeien! Gebruik een pakkende zin als trigger en voeg een URL toe naar een landingspage die een opt-in bevat. Voorbeeld: een makelaar kan bijvoorbeeld het volgende delen: “Wij helpen jou je droomhuis te vinden! Meld je aan voor ons wekelijkse aanbod via www. …. of scan de QR-code”

 

4. Bedrukte merchandise artikelen
Laat mensen kennismaken met je bedrijf door slim geplaatste merchandise/ reclame artikelen. Bijvoorbeeld rondom je bedrijf, in het centrum van de stad, tijdens een beurs of een groot festival. Zorg ervoor dat het artikel een boodschap bevat die mensen aanspoort tot actie en natuurlijk een opt-in linkje.

 

 Voor de GDPR wetgeving moet de e-mail opt-in uit de volgende onderdelen bestaan:

  • Een expliciete vraag: ‘vink het vakje aan als je de nieuwsbrief wilt ontvangen’ (checkbox). Dit is een duidelijk bevestigende actie.

  • Duidelijke informatie: de gegevens die worden verkregen met een e-mail opt-in moet voor de gebruiker concreet en begrijpelijk zijn.

  • Bewijs: de twee bovenstaande punten moeten worden opgeslagen in de e-mailmarketingdatabase. Een e-mailmarketeer moet namelijk een opt-in kunnen bewijzen.

Toestemming volgens de GDPR

Een aantal punten wat er in de GDPR-wet staat over de e-mail opt-in:

  • De e-mail opt-in moet een duidelijke bevestigende actie zijn.

  • De checkbox mag niet al automatisch aangevinkt zijn.

  • In de algemene voorwaarden of in een privacyverklaring mag geen toestemming worden gevraagd. Toestemming voor de e-mail opt-in moet namelijk expliciet zijn en moet zijn gescheiden van andere algemene voorwaarden.

  • Zoals al eerder vermeld, moet er een bewijs zijn. De gegeven toestemming moet altijd aangetoond kunnen worden.

  • Wanneer een gebruiker iets wil ontvangen, mag hij niet verplicht worden om hierbij eerst toestemming te geven.

  • Gebruikers moeten zich op elk moment kunnen uitschrijven. Hierbij moet er informatie worden gegeven hoe zij dit kunnen doen.

Meer informatie over offline opt-ins verzamelen?
Wilt u meer weten over offline opt-ins verzamelen? Of bent u nieuwsgierig wat Vogelaar voor u kan doen? Wij helpen u graag! Neem contact op met Mark Bonenkamp  Tel. +31 (0)30 60 33 514