Offline communicatie voor bedrijven: wat zijn de voordelen?

Offline communicatie voor bedrijven: wat zijn de voordelen?

zondag 31 oktober 2021

Offline communicatie: vroeger de enige manier om te communiceren, tegenwoordig het ondergeschoven kindje in marketingland. Zonde, want offline communicatie heeft juist heel veel voordelen! Vooral voor bedrijven is offline communicatie erg interessant. Wij leggen u uit wat offline communicatie is en waarom het voordelig is voor bedrijven om offline te communiceren.


Wat is offline communicatie?

Offline communicatie is alle communicatie die niet via online kanalen of het internet verloopt. Denk aan communicatie via papier, radio, of tv. Vaak wordt offline communicatie ook wel ‘traditionele communicatie’ genoemd.

 

Voorbeelden van offline communicatiemiddelen voor bedrijven

  • Direct mailings per post
  • Flyers
  • Huis-aan-huis folder
  • Magazine of tijdschrift
  • Vakblad
  • Radio
  • Televisie
  • Outdoor advertenties zoals affiches, billboards, voertuigen en abri posters in bushokjes
  • Advertenties in kranten, magazines, etc.
  • Factsheet
  • Advertorial
  • Verschillende soorten offline communicatieSponsoring
  • Event
  • Seminar / conferentie
  • Bedrijfsfilm
  • Persbericht
  • Evenementendrukwerk
  • Merchandise

 

De voordelen van offline communicatie voor bedrijven

1. U kunt iedereen van uw doelgroep bereiken.

Niet iedereen is online te vinden of is online vaardig genoeg. Vooral senioren zijn weinig online. Ook is niet iedereen op hetzelfde platform te vinden. Maar iedereen heeft wel een brievenbus, een winkel waar diegene vaak komt en een weg naar het werk toe. Allemaal plekken waar offline communicatie hen wél kan bereiken.


2. Offline communicatiemiddelen geven meer vertrouwen.

Iedereen kan wat schrijven op het internet, maar offline communicatie moet eerst gemaakt worden en vervolgens verspreid worden. Dit kost veel meer moeite. U laat daarom via offline communicatie aan de ontvanger zien dat u moeite voor ze doet. Daardoor is er meer vertrouwen bij de ontvanger.


3. Offline communicatie wordt als persoonlijker ervaren door de ontvanger.

Social media berichten of web advertenties zijn vaak algemeen en bedoeld voor een breed publiek. Een gepersonaliseerd kaartje, uitnodiging of brochure is voor de ontvanger veel persoonlijker en daarmee waardevoller dan een social media bericht.

Wilt u het echt persoonlijk maken? Maak dan een handgeschreven kaartje waarbij u de ontvangers met hun voornaam aanspreekt, een persoonlijke aanbieding doet aansluitend op hun interesses of eerdere aankopen én waarbij u een foto van uzelf toevoegt. Een persoonlijk gevoel gegarandeerd!

Persoonlijke offline communicatie via een kaart

 

4. Uw boodschap wordt beter onthouden.

Dat komt omdat er via offline communicatie meerdere zintuigen aangesproken worden, zoals gevoel en gehoor. Daarnaast wordt offline communicatie langer gelezen of bekeken dan online communicatie, waardoor het ook beter onthouden wordt. Een direct mail heeft een gemiddelde leestijd van 2,2 minuten tegenover 8 seconden leestijd op een website! Tot slot worden uitingen op papier ook beter begrepen, wat weer bijdraagt aan het beter onthouden van de boodschap.


5. Offline communicatie blijft langer aanwezig.

Het blijft langer aanwezig in de ruimte. Een bijzondere verzenddoos of een folder wordt vaak op tafel gelegd en gezien door huisgenoten of bezoekers. Flyers met een goede aanbieding worden bewaard. Maar ook billboards of posters blijven langer hangen in de fysieke ruimte. Hierdoor heeft u meer bereik met één product, en tegelijkertijd ook een langdurige binding met uw klant. Dit is anders dan met online communicatie, waar nieuws na één dag alweer oud is en online reclameboodschappen alweer snel zijn vergeten of worden weggeklikt.


6. Meer creatieve vrijheid.

Online moet u zich vaak houden aan de eisen van het platform. Bijvoorbeeld een advertentie met een maximaal aantal woorden en maximaal aantal afbeeldingen. Wilt u uw folder interactief maken met een bijzondere uitsnede of een gevuld envelopje erin? Geen probleem. Wilt u een reuzenbanner of juist een miniatuurbanner? Ook prima. Met offline heeft u genoeg vrijheid! Hoe creatiever uw offline uiting is, hoe beter!


7. Groot lokaal en regionaal bereik.

U kunt hele steden een direct mailing sturen zoals een folder of flyer, maar u kunt juist ook heel specifiek targetten, bijvoorbeeld op postcode en zelfs op huisnummer. Daarnaast heeft u met offline communicatie zoals een billboard of poster snel een groot regionaal bereik.


8. Offline communicatie scheelt geld op de lange termijn.

Offline communicatie moet u echt zien als een investering. Het prijskaartje van het sturen van een email naar 1.000 mensen is inderdaad goedkoper dan het sturen van een kaartje naar 1.000 mensen. Maar u moet verder kijken: met offline communicatie heeft u een veel betere return op investment (ROI).

Offline communicatie valt opDaarnaast is offline reclame langer aanwezig, blijft het beter hangen in het geheugen en heeft u daardoor langer effect met uw offline uiting. Het komt vaak voor dat er mensen een half jaar of jaar na uw offline uiting nog contact opnemen: dat gebeurt niet met online communicatie.


9. U
 valt meer op met offline communicatie.

Iedereen adverteert en communiceert tegenwoordig online. U bent daar één van de velen. Hierdoor besteden mensen automatisch minder aandacht aan uw boodschap. Uw boodschap wordt weggeklikt of weggescrollt, of er worden zelfs adblockers geïnstalleerd. Maar, doordat iedereen online te vinden is, is er juist weer meer ruimte voor offline communicatie. Hierdoor is er bij offline veel minder concurrentie. Offline communiceren is bijzonder. En daardoor vergroot u via offline weer sneller uw naamsbekendheid!

 

Hoe denken consumenten over offline communicatie?

Consumenten denken positiever over reclame via offline kanalen dan over reclame op digitale platformen. Dat is ook terug te zien in de cijfers over direct mail: 55% van de ontvangers bekijkt een direct mail altijd. Ook is de responsrate van direct mail erg goed: 17% onderneemt direct actie naar aanleiding van de ontvangen uiting, 18% denkt erover om later actie te ondernemen. Een groot verschil met de responsrate van email (10%)!

Ook adverteren in print loont: adverteren in kranten en metrokranten is bijvoorbeeld 8,5x effectiever dan adverteren op social media. Dat consumenten positiever denken over offline communicatie is dus terug te zien in hoe zij met offline communicatie omgaan.

 

Is offline communiceren interessant voor bedrijven?

Ja, offline communiceren is absoluut interessant voor bedrijven! Dankzij offline communicatie kunt u iedereen van uw doelgroep bereiken, komt uw boodschap beter binnen en valt u meer op. Offline communiceren heeft dus veel voordelen. Ook staan consumenten positiever tegenover offline communicatie. Waarom zou u nog veel tijd en moeite stoppen in online communicatie zoals email als offline zo veel beter scoort? U zou bijna gek zijn om níet offline te communiceren als bedrijf!

 

Beginnen met offline communicatie voor bedrijven

Wilt u offline gaan communiceren als bedrijf? Bijvoorbeeld om uw naamsbekendheid te vergroten of uw omzet te verhogen? Dan kunt u het beste samenwerken met een professioneel bedrijf dat ervaring heeft in de offline communicatie.Offline communicatie voor bedrijven gemaakt door Vogelaar

Offline communiceren gaat namelijk anders dan online communiceren. U moet een uiting ontwerpen, deze uiting laten drukken en vervolgens laten verzenden of ophangen. Ook is het verstandig om na te denken over het personaliseren van uw offline communicatie voor een maximale impact. Het is dan prettig als u iemand heeft die u hierbij kan helpen, bijvoorbeeld een professioneel verzendbedrijf.

U kunt hiervoor bij ons terecht. Wij hebben al 50 jaar ervaring met offline communicatie, van direct mail tot flyers en van bushokjesposters tot het maken van boeken, tijdschriften, en brochures. Wij kunnen u helpen bij het ontwerpen van uw offline uiting tot en met het daadwerkelijke verzenden. Voor elke stap in het proces kunt u bij ons terecht, zelfs als u alleen advies wilt.

Vraag direct een offerte aan en begin met offline communiceren

Of neem contact met ons op om uw wensen te bespreken of voor advies.