QR code gebruiken op offline marketing? 11 tips om op te letten!

QR code gebruiken op offline marketing? 11 tips om op te letten!

maandag 20 juni 2022

De QR code komt steeds vaker voorbij op offline marketinguitingen zoals print en drukwerk. Waarom eigenlijk? Wat zijn de voordelen van een QR code op drukwerk? En waar moet u op letten als u een QR code wil gaan gebruiken? Wij leggen het allemaal uit in deze blog! Ook geven we u 11 tips voor goed gebruik van QR codes op offline uitingen, want zomaar een QR code ergens op zetten werkt niet.

In deze blog leest u:


Wat is een QR Code?

QR code staat voor Quick Response Code. De QR code is gemaakt om snel informatie te kunnen verschaffen: je scant hem en hebt direct resultaat. Daarom is een QR code heel handig!

45% van de volwassenen is bekend met een QR code gebruikt in marketing

De QR code bestaat al sinds 1994. Toen werd hij gebruikt in fabrieken om alle verschillende onderdelen snel te kunnen identificeren. De QR code werd enorm populair nadat het mogelijk werd om ze direct te scannen met de camera van een telefoon (in plaats van een aparte app nodig te hebben).

Tegenwoordig wordt een QR code ook steeds meer gebruikt in marketinguitingen: 45% van de volwassenen had in juni 2021 een QR code gerelateerd aan marketing of promotie gebruikt. In de groep 18-29 jaar was dit zelfs meer dan de helft (54%). Veel mensen zijn dus bekend met promotionele QR codes en QR codes gebruikt op marketingmaterialen.

De inzet van QR codes zal de komende tijd alleen maar toenemen. QR codes doen het namelijk erg goed op offline marketinguitingen zoals direct mails, posters en advertenties: ze zorgen voor een hogere responsrate, hogere aankoopintentie én een verhoging van de conversie van de uiting.
 

De voordelen van een QR code bij offline marketing

Een QR code op een offline uiting zetten is heel makkelijk. U maakt de code aan en voegt hem gewoon toe aan uw ontwerp, bijvoorbeeld op een poster of een direct mail zoals een (kortings)kaart, pakketje of een brief. En die QR code op uw offline marketing materiaal heeft ook nog eens vele voordelen!

Dit zijn de voordelen van een QR code op offline marketingmaterialen zoals print:

  1. 1. Binnen een paar seconden op de juiste pagina. De ontvanger van uw kaart met QR code hoeft alleen de camera op zijn mobiel te openen en de QR code te scannen. Vervolgens komt hij direct op de juiste actiepagina terecht. Een verkeerde URL intypen en op die manier potentiële klanten verliezen is dus verleden tijd!QR codes hebben veel voordelen
  2. 2. De QR code integreert offline met online. Dat simpele zwart-witte vierkantje slaat de brug tussen offline en online. Websitebezoekers die uit uw offlinecampagne komen (doordat ze de QR gescand hebben) kunt u vervolgens weer online gaan retargeten. Zo kunt u ze verder begeleiden in het proces om jouw klant te worden.
  3. 3. Gerichter resultaten meten van uw offline marketingcampagnes. Zonder QR is het lastig om direct de resultaten van uw offline campagne te meten. U ziet na het versturen van uw direct mail wel een toename in websitebezoekers of aanvragen, maar u kunt niet 1-op-1 zeggen dat het door die direct mail komt. Met een QR code kunt u dit wel, u kunt precies bijhouden hoe vaak de QR code gescand is. Voeg dan wel even een UTM-code toe aan de URL van uw QR code, dan kunt u het precies bijhouden!
  4. 4. Zorgt voor interactieve marketing. Een plat papiertje, doosje of ansichtkaart wordt ineens een stuk interessanter dankzij een QR code! De QR code maakt het interactief. Daardoor heeft u een directe interactie met uw klanten. U biedt hen iets aan, en zij kunnen meteen op uw aanbod ingaan en actie ondernemen. Bijvoorbeeld een directe route naar uw winkel of restaurant vanaf hun locatie.
  5. 5. Kosteneffectieve manier van promotie. Een QR code toevoegen is erg kosteneffectief; u boekt goede resultaten zonder een grote investering te doen. Een QR code aanmaken kan gratis via allerlei platformen. Met een paar klikken heeft u een manier om mensen direct te laten doen wat u wil. Houd er wel rekening mee dat een QR code via een gratis platform na verloop van tijd inactief kan worden en daardoor niet meer werkt.QR codes zorgen voor het wat-zit-er-achter-de-deur-effect
  6. 6. Goede manier om nieuwsgierigheid op te wekken. Een QR code zorgt toch voor het ‘wat zit er achter de deur?’-effect. Je bent toch benieuwd wat er gebeurt als je de QR code scant; naar welke pagina ga je? Welke aanbieding zit erachter? Maar, een onbekende deur openen kan ook eng zijn. Dus geef wel een duidelijke hint waar de QR code naartoe leidt, anders durven mensen niet te scannen.
  7. 7. Beter voor het milieu. In plaats van een uitgebreide brochure waarin u van alles vertelt over uw bedrijf kunt u ook een flyer meegeven met een QR code erop. Die QR code verwijst dan naar de rest van de brochure die online staat, of een video waarin u uitgebreider vertelt over uw bedrijf. Heel handig in deze tijden van papierschaarste!
  8. 8. Op heel veel verschillende manieren in te zetten! De mogelijkheden voor een QR code op een offline uiting zijn eindeloos. Van doorverwijzing tot betaalmiddel en van RSVP tot routekaart, een QR code is multifunctioneel!

Voorbeelden van QR codes bij offline marketing

De mogelijkheden voor een QR code zijn eindeloos. U bepaalt welke functie de QR code heeft. Hier enkele voorbeelden van hoe u een QR code kunt inzetten op offline marketing:

  • Als betaalverzoek, bijvoorbeeld op een factuur of op de collectebus.
  • Om direct een coupon in te wisselen, bijvoorbeeld om online een pizza te bestellen met korting.
  • Als menu op het terras, waarbij klanten door te scannen het menu kunnen bekijken en direct kunnen bestellen.
  • Voor het automatisch toevoegen van kortingen in een account of app, bijvoorbeeld bij een webshop.Een voorbeeld van een QR code in een etalage om mensen naar de webshop te sturen
  • Om mensen naar uw eigen app, website of webshop te lokken, bijvoorbeeld op een flyer die u uitdeelt, maar ook in een tijdschrift of op een advertentie.
  • Om mensen contact met u te laten opnemen, bijvoorbeeld door te bellen, te whatsappen of te e-mailen. Heel handig op een visitekaartje!
  • Als verlenging van de openingstijden van uw winkel; door een QR code sticker of poster in de etalage te plakken met link naar uw webshop kunnen shoppers ook buiten openingstijden uw producten kopen.
  • Als navigatiemiddel; door het scannen van de code wordt direct Google Maps geopend met een route naar uw bedrijf of winkel.
  • Om mensen reviews te laten schrijven, bijvoorbeeld na de bezorging van een maaltijd.
  • Als RSVP op een uitnodiging. Zo kunnen mensen zich direct online aanmelden voor uw evenement; dit deden wij zelf ook met ons jubileumfeest.

 

Waar moet u op letten als u een QR code wil gebruiken voor offline marketing?

U kunt natuurlijk gewoon een QR code op uw offline uiting zetten en klaar is kees. Maar dan zult u niet het gewenste positieve effect bereiken. Sterker nog: de kans is groot dat mensen negatief over u en uw bedrijf gaan denken als u niet op de onderstaande dingen let!

Hier moet u op letten als u een QR code wil gebruiken voor uw offline marketing:

  • 1. Zorg dat de QR code groot genoeg is om te scannen.

Een te kleine QR code werkt niet. Houd een ratio van 10:1 aan (afstand tot grootte); de maximale afstand van een QR code scanner van de QR code is ongeveer 10 keer de wijdte van de QR code. Dus heeft u een QR code van 10 cm x 10cm? Dan kan u die op 100cm afstand lezen. Het minimale formaat van een QR code is 2cm x 2cm (met een resolutie van 76px x 76px).Denk na over de plaatsing van uw QR code: niet elke plek is geschikt

Houd ook rekening met de uiting waar u de QR code op plaatst. Voor een visitekaartje is een wat kleinere QR code niet zo erg, die kunt u nog dichterbij houden. Maar met een QR code op een poster of billboard kan dat niet, dus maak de code dan liever wat te groot dan te klein.

  • 2. Plaats de QR code op een plek die makkelijk te scannen is

Langs een drukke snelweg een QR code plaatsen is niet zo’n goed idee (tenzij u een wegsleepbedrijf bent en QR codes op de vangrail plakt, maar dat mag vast niet zomaar). De ontvanger moet stil kunnen staan om de code te scannen. Ook is het handig als de klant de QR code dichterbij kan houden, of er dichterbij kan gaan staan.

  • 3. Voeg een call to action toe

Bij elke marketinguiting moet u duidelijk communiceren wat u van de ontvanger verwacht. Voeg daarom een call toe action toe bij de QR code, bijvoorbeeld ‘scan om je aan te melden’ of ‘scan voor korting’ of ‘reserveer jouw gratis pizza’.

  • 4. Laat weten waar de QR code naartoe gaat

Het is belangrijk dat mensen weten waar ze heen gaan als ze de QR code scannen. Dit is weer het ‘wat-zit-er-achter-de-deur’-effect, waarbij de angst voor het onbekende ervoor kan zorgen dat ze niet durven te scannen. Daarnaast is het ook slim om de URL elders te vermelden, mocht de QR code niet werken of de ontvanger niet weten hoe een QR code gescand moet worden. Dit komt vaker voor bij een oudere doelgroep, houd daar dus rekening mee.

  • 5. Zorg voor een goede landingspagina

Zorg dat de landingspagina mobielvriendelijk is als je een QR code gebruikt in je marketingDit is de belangrijkste factor voor een succesvolle QR-campagne! Een goede landingspagina is:

  • Mobielvriendelijk
  • Gaat over hetzelfde onderwerp als uw offline uiting
  • In dezelfde stijl als uw offline uiting
  • Heeft een duidelijke call to action


Een goede landingspagina maakt het verschil tussen wel of niet converteren.

  • 6. Denk na over uw doelen

Denk na over wat u met de QR code wil bereiken: welke doelen heeft u? Wilt u meer leads? Een grotere e-mail database? Of meer volgers op social media? Door hier over na te denken kunt u QR codes nog gerichter inzetten.

  • 7. Geef de QR code een meerwaarde

Zorg ervoor dat de QR code een meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld mensen verwijzen naar een winpagina of demo pagina. Door deze meerwaarde wordt het aantrekkelijker voor mensen om de QR code te gaan scannen: ze krijgen er iets voor terug.

  • 8. Test uw QR code uitvoerig

De belangrijkste tip: test uw QR code uitvoerig! Test hem met meerdere soorten telefoons, in ieder geval met een Android en iPhone. Maar hoe meer modellen hoe beter. Het is toch zonde als uw QR code het uiteindelijk helemaal niet doet. Laat daarom ook altijd een model maken van uw drukwerk met QR code zodat u dit kunt testen.Wees creatief met uw QR code

  • 9. Zet uw logo en bedrijfsnaam op de uiting

Helaas zijn er al berichten over hackers die QR codes gebruiken om malware te downloaden. Zorg er daarom voor dat alles zo betrouwbaar mogelijk over komt. Communiceer ook duidelijk waar de bezoeker naar toe gaat en probeer geen verkorte links te gebruiken omdat dit precies is wat hackers doen.

  • 10. Zet de QR code creatief in

Een QR code is vooral functioneel (doorverwijzen en het meten van uw campagne), maar zet hem wel creatief in! Daarmee verrast u de ontvanger en haalt u diegene nog sneller over om de QR code te scannen.

  • 11. Maak gebruik van een vector bestand voor uw drukwerk

Gaat u uw QR code gebruiken voor drukwerk of andere uitvergrotingen? Maak er dan een vector bestand van (.eps). Zo weet u zeker dat de QR code het doet als hij gedrukt wordt. Maar, ook met een vector bestand altijd nog even de QR code testen hè?! 😉
 

Hulp nodig bij het gebruiken van QR codes voor uw offline marketing?

Voor hulp bij QR codes op offline marketing kun je naar Vogelaar

QR codes zijn dus heel handig om uw offline marketinguitingen een online laagje te geven. Daardoor zorgen ze voor meer gebruiksgemak voor de ontvanger en een hogere conversie.

Bent u op zoek naar hulp bij het gebruiken van QR codes voor offline marketing? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Wij zijn al jaren voorstander van hybride marketing (het combineren van online en offline marketing) en zijn dus snel ingesprongen op de QR code trend. Wij weten dus precies wat wel en niet werkt wanneer u een QR code gebruikt op offline marketingmaterialen zoals een direct mail of een poster.
 

Hoe kan Vogelaar helpen met het gebruiken van een QR code bij offline marketing?

Allereerst kunnen wij u helpen bij het ontwerpen van uw uiting. Daarnaast kunnen wij het produceren, vullen, verzendklaar maken en het daadwerkelijke verzenden uit handen nemen. Ook kunnen wij landingspagina’s maken en inrichten. U kunt dus van muismat tot deurmat bij ons terecht!

Bekijk onze diensten

Wilt u meer weten over QR codes en offline marketing, print en drukwerk? Of bent u benieuwd hoe wij u kunnen helpen? Neem dan contact op met Mark Bonenkamp of bel naar +31 30 60 33 514. Ook voor vrijblijvend advies!

Een QR code op een brochure om te verwijzen naar de website

 

 

Bronnen gebruikt voor dit artikel: FrankwatchingAdobeOnderzoek naar impact van QR codes op aankoopintentie