Schreef- en schreefloze lettertypes | het verschil en ons advies

Schreef- en schreefloze lettertypes | het verschil en ons advies

dinsdag 12 maart 2019

Het lettertype gebruikt in welke uiting dan (krant, boek, flyer, direct mail of weblogartikel o.i.d.) is erg belangrijk voor de uitstraling en de leesbaarheid ervan. Daarbij is het erg bepalend of er een schreefletter of een schreefloze letter wordt gebruikt. Wij geven u uitleg over de verschillen en geven u advies.

Schreefletters
Schreefletter schreef lettertype serif lettertype voorbeeldSchreefletters (een serif lettertype) zijn letters waaraan ‘schreven’ zitten. De schreven zijn de kleine streepjes aan het uiteinde van de horizontale en verticale uiteinden van een letter. Zie voorbeeld hiernaast.

Van origine zijn dit de lettertypes die gebruikt worden voor langere, gedrukte teksten in bijv. boeken en kranten, omdat dit zorgt voor een rustigere oogopslag. Hier komt wel verandering in. Lange teksten met schreefloze letters komen steeds vaker voor en worden als modern beschouwd.

Voorbeelden schreefletters
Times New Roman, Georgia en Cambria.

Schreefloze letters
Schreefloze letter schreefloos lettertype sans serif lettertype voorbeeldSchreefloze letters (een sans-serif lettertype) zijn letters zonder kleine streepjes aan de uiteinden van de letter. Zie voorbeeld hiernaast.

Voor digitale uitingen wordt er vaak voor een schreefloze letter gekozen, omdat de pixels van een beeldscherm schreven wat onduidelijk kunnen maken. Schreefloze lettertypes hebben daardoor de voorkeur voor uitingen op een beeldscherm.

Voorbeelden schreefloze letters:
Arial, Helvetica, Verdana en Calibri.


Creatieve lettertypesCreatief lettertype script lettertype voorbeeld

Daarnaast bestaan er ook nog creatieve fonts (ook wel handlettering lettertypes). Deze worden veelal gebruikt voor kopteksten, headers en titels. En ogen, zoals de naam als zegt, creatief. Deze zijn niet aan te raden voor de rest van de tekst, omdat dit heel onrustig oogt en dus niet prettig leest. Zie het voorbeeld hiernaast, ook hier staat het woord ‘Tv’.

Voorbeelden creatieve fonts
Brush Script, bradley hand ITC, French script, Harlow Solid Italic.
U ziet het al, in vele gevallen staat hier ‘script’ achter.  Script geeft namelijk aan dat het een digitaal lettertype is dat gemaakt is uit handgeschreven letters.

Welk fonttype wordt geadviseerd?
Ondanks bovenstaande gewoontes wordt er standaard steeds meer gebruikt gemaakt van schreefloze lettertypen. Deze worden als modern beschouwd en zijn sowieso prettiger leesbaar voor mensen met een visuele beperking, cognitieve problemen en mensen met dyslexie. Omdat de letters beter te onderscheiden zijn, ze rustiger zijn om te lezen en minder in elkaar overvloeien.

Ook heeft de goede leesbaarheid van schreefloze letters impact op de conversie: wanneer u schreefloze letters in uw marketinguitingen gebruikt wordt de conversie tot wel 30% hoger (in vergelijking met schreefletters).

Kiest u voor een schreefloze lettertype, dan zit u dus al snel goed.

Ons advies
In ons werk komen wij natuurlijk heel wat uitingen en lettertypes tegen, waardoor we inmiddels wel aardig weten wat wel en niet werkt. Natuurlijk is het afhankelijk van de uiting en de opmaak ervan, maar over het algemeen bent u een heel eind als u de volgende adviezen in uw achterhoofd houdt:

  • Gebruik niet teveel verschillende lettertypes (fonts) in één uiting. Dit zorgt alleen maar voor onrust. Gebruik, afhankelijk van de toepassing ervan, niet meer dan drie letterfonts.
  • Bij kleine uitingen met een kleine lettergrootte, zoals het geval bij visitekaartjes of direct mails in klein formaat, adviseren wij schreefloze letters. Dit omdat de letters meer los van elkaar staan en zo beter te lezen zijn.

Meer informatie?
Of bent u nieuwsgierig hoe wij u kunnen ondersteunen bij het opmaken en verzenden van uw direct mail? Wij helpen u graag! Neem contact op met Mark Bonenkamp of bel naar +31 30 60 33 514.

Meer weten over schrijven?
Lees hier hoe u een plezierig te lezen tekst schrijft.